2.12.2015

Pohjos-Karjalan tyttäret Lontoossa

Big Ben
Niin se vaan tuli käytyä nopeella (4 päivän reissulla) Lontoossa! :) Enpä olis kyllä osannu vaikka vuosi sitten ajatella, että mää oon kohta asunu ulkomailla 3 kuukautta ja käyny sillä samasella reissulla Lontoossa.. Hullua..

Perjantaina klo 16.25 meidän lento Malagasta lähti kohti Standstedin kenttää ja Lontoota. Koko lennon ajan mielessä pyöri viime aikoina tapahtuneet kauheudet maailmalla ja siinä sivussa pieni pelkokin siitä, että mitäpä jos tämä ei päätykkään hyvin. Mutta edelleenkään pelolle ei saa antaa valtaa jos meinaa haluta nauttia tästä elämästä! :) Lentokoneeseen mennessä hiukan jännitti se, että minkähänlaiset sattuu tuossa Ryanairin koneessa olevan penkkien välit :D Kun ei meinaa nämä koivet ihan mahtua pienimpään väliin :D Enkä ollu kehannu maksaa etukäteen siitä että olisin varannu tietyn istumapaikan. Mutta ilokseni sain huomata sen, että sattumalta mun paikka oli hätäuloskäynnin kohdalla ikkunan vieressä. Eli tilaa oli ihan riittävän paljon. Niin muuten ja Malagan kentällä jouduttiin 2 kertaa passin tarkastukseen, ilmeisesti johtuen siitä että ollaan menossa Iso-Britaniaan. Ei kaikille lennoille mennessä ole kahta passin tarkastusta. Tai niitä passin tarkastuksia olis ollu 3 jos ei olis etukäteen tehty lähtöselvitystä puhelimeen ladattavan Ryanairin oman sovelluksen kautta. Meille ensimmäinen passin tarkastus oli portille mennessä (tätä ei ole siis kaikilla!) ja toinen oli sillon kun oltiin astumassa portilta koneeseen.
Olisin halunnu mennä Tylypahkaan..!
Lontooseen päästiin lopulla hiukan etuajassa vaikka Malagasta päästiin lähtemään aavistuksen myöhässä. Ilmeisesti lentokapteeni on ajanu välillä ylinopeutta tai lentoajassa oli väljyyttä :D Standstedin-kentällä oli jo ihan pimeä (tosin kello oli jo yli 18 illalla paikallista aikaa, eli -2 tuntia vähemmän kuin Suomessa) ja jouduttiin siltä portilta siirtymään jollakin lentokentän omalla "metrolla" siihen rakennukseen mistä lopulta päästiin ulos. Ja jälleen edessä oli passin tarkastus, tällä kertaa skannerilla. Joka kai vertas kasvoja passin kuvaan, hiukan jännitti että tunnistaakohan se minua :D Mutta onneksi taisi samanlainen kuva löytyä omasta päästä ja passista. Passin tarkastuksen jälkeen vaihdettiin euroja punniksi ja selviteltiin sitä että miten koko hiivatin rakennuksesta tai matkustajien alueelta pääsee ulos. Nimittäin siellä ei ollu edes kunnollisia opasteita mitä seurata.
Hyde Park
Hyde Parkin Winter Wonderland
Loppujen lopuksi päästiin lentokentältä ulos ja vastassa oli kylmyys, tuuli ja tihkusade. Meinattiin paleltua siihen paikkaan, vaikka päällä olikin toppatakit. Ilmeisesti sitä on ihan hyvin tottunu tohon 20 asteen lämpöön :D Lentokentältä siirryttiin bussilla Kings Crossin asemalle. Kings Crossilla hommattiin paikalliseen metroon Oysters-kortit mihin ladattiin matkoja 15 punnalla. Ja tässä vaiheessa oli jo kerennyt huomata sen, että britit ovat todella ihania ja ystävällisiä ihmisiä! :) Tulevat helposti kysymään että tarvitsetteko apua ja auttavat mukisematta englanniksi. Toisin kuin Espanjassa, missä ihmiset ei suostu puhumaan turisteille juurikaan englantia! :/
Turisti-selfie..

Kings Crossilta siirryttiin metrolla Swiss Cottege -metroasemalle (metrokarttoihin merkatulla harmaalla Jubilee-nimisellä linjalla), joka sijaitsi lähellä meidän hostellia, Palmers Lodgea. http://palmerslodges.com/swisscottage/hostel/ Hostellillekkaan tuskin olis läydetty jos joku hyvin englantia puhuva porukka ei olis tullu meitä neuvomaan :D Lopulta hostellilla paljastui karu totuus siitä majoituksesta :D Vaikka enne reissua 28 hengen sekahuone kuulosti hyvältä idealta mutta todellisuus oli vähän muuta. Melko rauhallista siellä huoneessa kuitenkin oli, mutta ikkunoista kävi melkonen veto, kerrossängyt oli niin matalia että sain haaveilla vaan suorana istumisesta sekä epärehellisten ihmisten sattuessa samaan huoneeseen elämä on melko inhottavaa. Tosin eihän me hostellilla oltu muuta kun vaan yöt :D Muuten kaikki tavarat säilyä koskemattomana ja homma luisti kun rasvattu mutta viimesenä aamuna yksi meidän huoneessa oleva tyttö varasti multa 20 puntaa ja kaverilta 20 euroa lompakoista. Olihan se toki tyhmää jättää rahat huoneeseen vahtimatta, mutta aamulla klo 3.00 ei käyny mielessä ettei kannata lähteä vessaan molempien yhtä aikaa ja jättää tavaroita vahtimatta.. Hostellin henkilökunnalle asiasta sanottiin lähtiessä, mutta eipähän sille asialle osaa enää mitään.
Osa Buckinghamin palatsia
Kuningattaren alainen :D
Hostellia voin suositella jos haluaa majoituksen edullisesti eikä aio viettää hostellissa enemmän aikaa kun yöt vaan :D

Niin ihanan sympaattiset bussit! :)
London Eye

Oxford Streetin jouluvalot
Lontoossa kerettiin nähdä ja tehdä vaikka sun mitä viikonlopun aikana. Perjantai iltana jo metrolla huristeltiin Big Benin luo ja siitä lähdettiin kävelemään Thames joen vartta. London Eyekin nähtiin kun se sattuu sijaitsemaan melko liki Big Beniä. Lauantaina käytiin mm. Hyde Parkissa missä sattui nyt just olemaan jotku joulumarkkinat tms. Siellä oli huvipuisto laitteita, paljon ruokakojuja sekä erilaisia pieniä myyntikojuja. Selvästi siellä on keski-eurooppalainen meininki. Paljon saksalais-, belgialais- sekä mm sveitsiläiskojuja, lähinnä ruokaan tai olueen liittyviä :D Hyde parkista siirryttiin kävellen Buckinghamin Palatsin lähettyville. Valitettavasti tällä kertaa ei satuttu tapaamaan lainkaan kuningatar Elisabethiä tai mitään muutakaan hienoa. Olihan se toki hieno rakennus ulkoa päin! :) Ehdottomasti kannattaa käydä jos sattuu Lontoossa vierailemaan. Kesällä on ilmeisesti mahdollisuus päästä katsomaan vartioiden vaihtoa sekä vierailemaan palatsissa myös sisällä kun kuningatar ei ole itse paikalla.
Notting Hillin taloja, jotka kaikki oli eri värisiä :)
Oxford Street, Piccadilly Circus, Trafalgar Square, Camden Town, Notting Hill sekä Tower Bridge tuli nähtyä. Lie jo joku paikka unohtunut mainitakkin tässä :D Lontoossa oli ihan mielettömän hienot jouluvalot, joten etenkin hämärässä ja pimeässä Lontoo tällä hetkellä on kaikista eniten edukseen! :) Kings Crossilla meidän oli pakko etsiä Harry Potterista tuttu Platform 9 3/4 (eli juna-aseman salainen laituri Tylypahkaan menevien oppilaiden laitureiden 9 ja 10 laiturin välisen seinän takana. Mutta suuri pettymys oli se, että laituri 9 3/4 olikin vaan tavallisessa seinässä, eikä lähelläkään laituri aluetta! Ja Potterin valkoinen pöllä Hedvig:n oli melko eloton :D Tuolle "Harryn" kärrille oli ainakin puolen tunnin jonot, sillä kaikki turistit halus käydä siinä ottamassa kuvia :D Lontoon ihanuutta lisäsivät myös Lontoon historiasta jätetyt osat kuten esimerkiksi punaiset kaksi kerroksiset bussit, Sydämen asialla -sarjan taksia muistuttavat taksit sekä ihanat punaiset puhelinkopit.
Sairaalan ikkunasta hyvät maisemat!
Lontoon katujen varsilla oli paljon erilaisia kahviloita ja leipomoita. Melkeen jokaisen kulman takaa tuli vastaan Pret A Manger -ketjun kahvila tai Starbucks -ketjun kahvila. Molempien ketjujen kahvilaa tuli testattua ja hyväksi todettua! :) Eli suosittelen käymään niissä mikäli mahdollista on! :) Mun lemppari Starbucks-kahvilassa oli Vanilja kaakao, joka lämmitti kovasti kylmissään olevan matkaajan mieltä ja kehoa.

Hintataso Iso-Britaniassa tunnetusti on hiukan korkeampi kuin esimerksi Espanjassa, mutta suunnilleen samaa luokkaa kuin Suomessa. Etenkin ruoan osalta Britit ja Suomi keikkuu samoilla linjoilla. Tietenkin Lontoossa asioista saa maksaa itsensä kipeeksi, mutta kun hiukan osaa ja haluaa hintoja vertailla niin halvemmalla sielläkin pystyy olemaan. Ruokailemaan ei välttämättä kannata mennä ihan Oxford Streetin tai muiden turistipaikkojen läheisyyteeen, jos ei halua maksaa itseään ihan kipeäksi :D

Tower Bridge
Viime aikojen hirmuteot näkyivät selvästi myös Lontoon kaduilla, sillä poliisi oli todella näkyvässä osassa melkeen kaikkia paikkoja missä oli paljon ihmisiä. On todella hyvä, että valtiot ovat ottaneet viime aikaiset teot huomioon lisäämällä poliisin näkyvyyttä. Hiukan karmivalta tosin tuntui se kun osa poliiseista oli liikkeellä rynnäkkökivääri valmius asemissa käsissä. Hiukan poliisit yrittivät lieventää karua kuvaa itsestään hymyilemällä ja puhumalla ihmisille. En vaan oo kertaakaan täällä Espanjassa nähny poliisin puhuvan tavalliselle ihmiselle kuin virkatehtäviensä yhteydessä. Ja jos tää mun huippu matkakumppani ei olis sanonu mulle et ne on täällä vaan varmuuden vuoksi, niin mää olisin ollu ihan paniikissa! :D
Standstedin kentän turvatarkastus aula..

Kaiken kaikkiaan reissusta jäi hyvä mieli, vaikkakin maanantai aamu alkoikin melko huonosti. Ja hyväksi todettiin, että Standstedin kentälle on hyvä mennä ihan hyvissä ajoin ennen lähtöä (myöskin aamulla), sillä jälleen edessä on useampi passin tarkastus ja jonot turvatarkastukseen on pitkät. Vaikka me kuviteltiin ettei varmasti siellä ole ketään muita kun me :D Ja turvatarkastus pisteitä oli kuitenki muistaakseni 18. Sekä matka omalle lähtöportille saattaa olla pitkäkin, matkustajien alueelta olevien kauppojen luota osalle porteista on n. 10 minuutin kävelymatka.
Hämmästyneet turistit! :)

Lentomatka Ryanairin koneella ei tällä kertaa ollut niin maittava kun Lontooseen mennessä. Nimittäin polvet oli liki kiinni edellisen penkin selkänojaa. Sekä oma selkänoja loppu kesken matkan, joten jos yritti nukkua niin pää rotkotti aina johonkin ilman suuntaan, niskat vaan sai kipeeksi. Niskatyyny olis ollu NIIN kova sana sille matkalle etenkin :D Aavistuksen meinas pientä paniikkia aiheuttaa se, että oltiin Malagan päässä välillä puiden latvojen tasolla ja sit otettiinkin taas ilmaa alle lisää ja siirryttiin meren päälle. Ja lentokapteeni kehtas vielä kuuluttaa että "yritämme laskeutua mahdollisimman pian sillä äsken se ei ollut turvallista".. :/ Toivottiin vaan kovasti että saadaan lopulta jalat turvallisesti maahan. Malagaan kun lopulta päästiin takas niin ulkona iski vastaan ihana lämpöaalto. Ei tarvinnu enää toppatakkia! :D
Ei voi muuta kuin hymyillä tuolla reissulla! :)
Pakko oli ottaa auringossa parvekkeella päiväunet, kun asunnolle pääsi :)
Lämmöstä huolimatta fiilis on sellainen, että haluisi jo täältä kotiin! Mutta onneksi enää alle 20 päivää täällä ja sitten pääsee viimein takaisin kotiin omien rakkaiden luo sekä syömään ruisleipää! :)

Jäljellä enää muutamia työpäiviä. Vaikka välillä tuntui, että minulle ei koskaan tule ikävä tuota sairaalaa saatikka 2. kerrosta. Mutta tänään kun kävin hakemassa yhden kolleega opiskelijan syömään 2. kerroksesta niin ikävä yllätti sinne. Pari näistä 2. kerroksen hoitajista kertoi kaipaavansa minua ja kyselivät, että milloin menen takaisin.. :) Ei sitä ilmeisesti ole täällä tehnyt kuitenkaan kaikkea väärin kun on jäänyt positiivisena asiana heidän mieleen. Tai sit ne muistaa vaa nimen ja et se on se pitkääkin pidempi :D
Ja viimein tänään oli kunnolla tekemistä päivystyksen tarkkailussa, sillä klo 10 alkaen koko 10 paikkainen tarkkailuosasto oli jo 2 paikkaa vaille täynnä :D Yleensä tuolla aamut on hyvin hyvin hiljaisia. Ja minulle jo sanottiin tänään että käyppäs kahtomassa tuon potilaan suonet ja kanyloi se. Minä tyttöhän tein työtä käskettyä, eikä yksikään kanylointi menny suonen viereen. Siinä vaiheessa kun kanyloitavana oli jo 5 potilas niin eräs hoitajista sano mulle, että "You are machine". Selvensi sen vielä tarkoittavan "You are best" :)
Vaikka tiedän, että nämä samat asiat sanotaan varmasti kaikille hoitajaopiskelijoilla niin silti se tuntui kivalle! :)
Kotona Nalle Puh odottaa jo kovasti joulua! <3

Sunnuntaina olisikin edessä jo Itsenäisyyspäivä, enkä mää pääse kotiin sillon. Onneksi Yle Areenan kautta pystyn täältä käsin katsomaan Linnan juhlat. Täytyy vielä tähän loppuun todeta, että Hyvää matkaa viimeiselle matkallesi Hannes Hyvönen. Jäit meidän ihmisten sydämiin viime vuotisten Linnan juhlien jälkeen, sinun viisauksia kuunnellessa/lukiessa elämän osaa ottaa paljon rennommin! :) 103 vuotta on todella kunnioitettava ikä! :)